Waarom foto’s een magazine maken of kraken?

foto's voor een magazine

Een magazine zit nu eenmaal boordevol met foto’s. Die visualiseren het verhaal dat erachter zit. Het is vaker zelfs zo dat de aankoop van een magazine wordt gedaan door een leuke foto die erop te zien is. Het is dus heel belangrijk dat de geplaatste foto’s in een magazine het lezerspubliek aantrekken. Een magazine is dus gevoelig voor het plaatsen van verkeerde foto’s of foto’s die niet veel aantrekkingskracht hebben.

Wat voor soort magazine is het?

Het is natuurlijk wel belangrijk even na te gaan wat het publiek is dat het magazine beoogt als de doelgroep. De complete selectie aan geplaatste foto’s zal zich dus aan deze groep moeten aanpassen. Zo zal een blad dat gericht is op tieners geen foto’s plaatsen van gereedschappen of vrachtwagens. Het is daarom ook belangrijk dat de fotografen die in dienst zijn van de magazine heel goed op de hoogte zijn van de doelstelling van de magazine. Ook worden er vaker vanuit de redactie aanwijzingen gegeven over de te nemen foto’s.

De concurrentie is groot

De concurrentie onder de verschillende magazines is groot en zorgt ervoor dat vooral de geplaatste foto’s het publiek moet aanspreken. Een sensationeel verhaal met een paar nietszeggende foto’s zal niet echt zorgen voor hoge verkoopcijfers. Het kan soms zelfs gebeuren dat er een compleet verhaal wordt opgebouwd rond een bepaalde foto. Een foto van een actrice die met een onbekende man zit te kussen is al voldoende om op de voorpagina te worden geplaatst en zal er een heel verhaal omheen worden geplaatst. In zulke gevallen is de foto hèt verhaal. Voor een magazine is het dus belangrijk om ook altijd te komen met nieuwe foto’s van situaties waar er op dat moment veel over wordt gesproken en het publiek steeds op de hoogte van wilt worden gehouden. Een goed voorbeeld is steeds plaatsen van relevant fotomateriaal tijdens een huwelijk in het koningshuis.

De kwaliteit van de foto’s spreekt het publiek ook sterk aan

Haarscherpe foto’s zijn altijd het meest in het oog springend als je naar een kiosk gaat om een magazine te kopen. De foto bepaalt vaker de mate van belangstelling die door de klant wordt gegeven aan het magazine en zorgt er ook voor dat de klant het betreffend blad koopt of misschien juist laat liggen. Het is nu gelukkig wel mogelijk om, door gebruik te maken van verschillende computerprogramma’s, foto’s digitaal te bewerken waardoor ze nog scherper eruit zien. Ook de contrasten en de achtergrond kunnen worden aangepast. De mate van aanpassing hangt dan natuurlijk weer af van het soort magazine.

Foto’s kunnen een magazine dus maken of kraken omdat de meeste klanten uitgaan van het fotomateriaal die er in een magazine te vinden is. Immers, van een magazine wordt een zekere mate van dynamiek verwacht die alleen te bereiken is door geschikte foto’s te plaatsen.

Ben jij een fotograaf voor een magazine en ben je op zoek naar een goedkope camera? Check dan deze cashback objectieven. Ik ben zelf heel erg fan van Sigma, mocht je hier lenzen van nodig hebben check dan snel de sigma cashback op lenzen want dat scheelt enorm veel geld.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *